Zapraszam do odwiedzania mojego bloga HANDMADEbyANIA. Znajdziecie tam pomysły na prezenty, kartki ręcznie robione, projekty dziewiarskie i mnóstwo innych ciekawych rzeczy :)

sobota, 27 października 2012

Sernik dyniowy

Gdy tylko zobaczyłam go u moje znajomej Kamyk gotuje, to od razu wiedziałam, że także skuszę się na jego zrobienie. Poszperałam jeszcze trochę w Internecie i znalazłam przepis, który najbardziej przypadł mi do gustu. Ciasto jest delikatne, a dyniowo-serowa pianka wyśmienicie komponuje się z czekoladowym dołem. 

Ostatnio królowały u mnie przepisy typu łatwo, szybko i przyjemnie (to że smacznie, chyba nie muszę dodawać). Tym razem musiało być niezbyt trudno, niezbyt szybko ale za to ciągle przyjemnie i smacznie :). Przepis trochę pozmieniałam i dostosowałam do własnych preferencji smakowych.





Składniki:
wg Asi z  Kwestii Smaku

Czekoladowy spód:
  • 75 g ciemnej czekolady (użyłam 70% - więcej niż podano)
  • 75 g masła
  • 60 g mąki pszennej
  • 50 g cukru
  • 2 małe jajka
Masa serowa:
  • 1 kg białego sera trzykrotnie mielonego (zmieliłam dwukrotnie i też daje radę)
  • 1 1/2 szklanki purée z dyni*
  • 1 1/2 szklanki słodzonego skondensowanego mleka z puszki (użyłam 1 szklankę takiego mleka i 1/2 szklanki niesłodzonego mleka skondensowanego)
  • 1/2 szklanki gęstej śmietany 30%
  • 5 jajek
  • 2 żółtka**
  • 1/3 łyżeczki mielonego cynamonu (użyłam 1/2 bo uwielbiam cynamon)
  • 1 cukier waniliowy lub 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii (użyłam ekstraktu)
Śmietanka i glazura pomarańczowa na wierzch:
  • 200 g śmietany 18% (1 opakowanie)
  • 3 łyżki cukru
  • 150 g dżemu pomarańczowego
  • 3 łyżki wody



W dużej misce zmiksować wszystkie składniki potrzebne do zrobienia serowej masy. Gotową masę odstawić na czas robienia spodu.

Aby zrobić spód, należy w rondelku rozpuścić masło z połamaną czekoladą, a następnie to ostudzić. Dodać jajka i cukier i wymieszać. Przesiać mąkę i dokładnie wymieszać do połączenia się składników. 

Dno tortownicy (użyłam 22 cm, ale dobra będzie troszkę większa) wyłożyć papierem do pieczenia i zapiąć obręcz tortownicy w taki sposób, by wpuścić papier poza nią. Dno i boki tortownicy posmarować masłem lub margaryną.
Ciasto wlać do tortownicy i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Piec przez 13 minut. Po tym czasie wyjąć tortownicę nie wyłączając piekarnika. Na spód wylać masę serową i znów wstawić do piekarnika. Piec przez 15 minut. Po upływie kwadransa zmniejszyć temperaturę pieczenia do 120 stopni i piec przez kolejne 1,5 godziny.

18% śmietanę wymieszać z cukrem. Gdy sernik upiecze się, wyjąć go, rozsmarować śmietanę i z powrotem wstawić do piekarnika na 15 minut (ciągle w 120 stopniach). Po tym czasie od razu wyjąć i ostudzić. Dżem pomarańczowy i wodę zagotować w rondelku. Gorącą glazurę rozprowadzić na powierzchni sernika. Ostudzić. Sernik wstawić do lodówki na co najmniej całą noc (bez obręczy tortownicy i bez przykrywania). Podawać z  sosem toffee (pominęłam ten element przepisu, ale jeśli ktoś ma ochotę na zrobienie sosu toffee, przepis znajdzie w Kwestii Smaku.





* Purée z dyni: dynię obrać, pokroić w kostkę, ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, piec przez ok. godzinę w piekarniku nagrzanym do 200 stopni. Gdy dynia będzie miękka należy ją wyjąć, ostudzić i zmiksować blenderem. Purée można mrozić.

** Białka można mrozić, a z ich nadmiaru zrobić bezy lub np. Mini Angel Cakes.


2 komentarze:

  1. Ach, ten kolor! Ciacho niebywale optymistyczne i pyszne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolor idealny na jesień :) Choć jak patrzę dziś przez okno to może trzeba było zrobić klasyczny - biały? :)

      Usuń

print